המבצר הצלבני

צלמית של נערה כנענית שנמצאה במרחביה
צלמית של נערה כנענית שנמצאה במרחביה

המקום בו הוקם לימים המבצר הצלבני La Feve היה מקום ישוב עוד מתקופת הברונזה, כפי שמעידים ממצאים ארכיאולוגיים אחדים, כדוגמת הצלמית הכנענית שכאן.

למקור השם "פולה" (זה היה שם הכפרון הקטן ששכן על הגבעה אשר קודם לכן עמד עליה המבצר הצלבני, וזאת עד שהשטח כולו נקנה על ידי יהושע חנקין) מספר סברות: השם "אופל" מופיע ברשימת הערים הסוריות הכבושות על ידי המלך המצרי תחותימס השלישי במאה ה-15 לפנה"ס; השם "עופל" מופיע 15 פעם בתנ"ך כשם נרדף למצודה, ויש חוקרים הסבורים כי השם "פולה" מרמז על גידול פול באזור זה. מיקום הישוב נקבע בגלל היותו סמוך לצומת דרכים הומה (הדרך ממגידו לטבריה, ומחוף הים אל עמק בית שאן) ומכך שהיו קיימים כאן תמיד מקורות מים (אשר לימים גרמו לביצה גדולה ממערב לתל פולה); עמודי מיל רומאיים שנמצאו בשדות מרחביה מעידים גם הם על קירבה לדרך החשובה שהובילה לבית שאן, שהייתה בזמנה עיר רומית מרכזית.

לא ברור מתי בדיוק הוקם המבצר הצלבני במקום זה (על ידי מסדר הטמפלרים, שהיו בעלי השליטה באזור שמסביב לתבור) אולם צליין גרמני שעבר בסביבה בשנת 1172 כותב שלרגלי "החרמון הקטן" (היא גבעת המורה) בנו הטמפלרים מבצר המתואר כ"לא-קטן", ובצידו המערבי הקימו גלגל שאיבה.

על פי חישובים שונים נראה שהכוח הקבוע שהחזיק במבצר מנה כ-60-50 פרשים וכן עוזרים, סייסים ואנשי מינהל. ידוע שמבצר זה, פרט להיותו מגן על צומת הדרכים המרכזי, שימש גם כחוליה מקשרת בין המבצר הצלבני במגידו והמבצר הגדול ביותר בגליל – בלוואר (כיום כוכב הירדן).

סרקופג יהודי מימי בית שני, שהובא כנראה מבית שערים לשימוש חוזר בחומת המבצר
סרקופג יהודי מימי בית שני, שהובא כנראה מבית שערים לשימוש חוזר בחומת המבצר

בבניית המבצר השתמשו הצלבנים גם בסרקופגים גדולים שהובאו לכאן, כנראה, מאתר הקבורה היהודי הגדול בבית שערים, כפי שאפשר ללמוד מן הסרקופג שבתמונה, שנמצא בגבעת פולה.

החפיר הצלבני בחלקו הצפוני של המבצר, כפי שהוא נראה היום
החפיר הצלבני בחלקו הצפוני של המבצר, כפי שהוא
נראה היום

במיוחד ניכר היה מכל עבריו של התל (ובצידו הצפוני נשמר גם היום) החפיר העמוק שהקיף את המבצר.

כיום מכונה המקום בפי תושבי מרחביה בשם "הגבעה".

יש לציין עוד, שליד הכפר פולה היה כפר קטן נוסף בשם א-פולה, ועליו יושבת היום העיר עפולה (ומכאן שמה). בעפולה היה גם מוצב-חוץ צלבני קטן שנשתמר טוב יותר: עד היום אפשר לראות שם את בסיס החומה הצלבנית בצורת ריבוע גדול, כשחלקו בנוי מסרקופגים הדומים לזה שבמרחביה.

קריקטורה שהופיעה בעיתון בירותי בעת רכישת הקרקע: סאלח א-דין מאיים בחרבו על חנקין הקונה את הקרקע, אולם חנקין, בוטח בכספו, משלם לאריסים את הסכום עליו הוסכם
קריקטורה שהופיעה בעיתון בירותי בעת רכישת הקרקע: סאלח א-דין מאיים בחרבו על חנקין הקונה את הקרקע, אולם חנקין, בוטח בכספו, משלם לאריסים את הסכום עליו הוסכם

בחודש אפריל 1187 נאסף כאן חייל טמפלרי גדול כדי לעצור כוח מוסלמי שעלה כדי לכבוש את הגליל, אולם ב-1 במאי ספג הכוח הצלבני מפלה גדולה מצפון-מזרח לנצרת, וכולו הושמד. לאחר שסאלח א-דין הביס את הצלבנים בקרב הגדול בקרני חיטין (ובזה שם קץ ל"ממלכת ירושלים") – נעזבו או נפלו בידי המוסלמים כל המבצרים בגליל, כולל המבצר של לה-פב.

חורבות המבצר שיחקו עוד פעם תפקיד היסטורי חשוב: כאשר ניסה נפוליאון בונפרטה לכבוש את ארץ ישראל – ניטש סביב המבצר "קרב התבור" המפורסם בהיסטוריה הצרפתית, בו נחל נפוליאון את הגדול בניצחונותיו בארץ. אולם במאות השנים שלאחר מכן מתארים הנוסעים את המקום כמבצר נטוש, אשר בין חורבותיו מתגוררות מספר משפחות כפריות עלובות. מסופר גם שהכפריים היו מאכסנים את התבואה במרתפי המבצר, וזאת ממש עד רכישת אדמות הכפר על ידי חנקין בשנת 1910.

קשת צלבנית (כניסה לאולם תת-קרקעי?) הקיימת עד היום בגבעת פולה
קשת צלבנית (כניסה לאולם תת-קרקעי?) הקיימת עד היום בגבעת פולה

בשנת 1940 בנה קיבוץ מרחביה מספר מבני מגורים לחבריו על גבעת פולה, ואפילו נקנס על בנייה באתר ארכיאולוגי. בשנת 1947 נבנתה בריכת שחייה בצִדו המערבי של התל, אולם בלילה הראשון, לאחר שמולאה הבריכה במים – נפער בור ענק בקרקעית הבריכה וכל המים נעלמו: מן הסתם גרם כובד המים להתמוטטות תקרת אחד מהמרתפים הצלבניים הלא-ידועים, ודרכו נוקזו המים. בשנת 1956, עם פרוץ "מבצע קדש" נעשה ניסיון לחפור כניסה (באותו אזור בו נעלמו המים) למרתפים הצלבניים כדי להפכם למקלטים עבור חברי הקיבוץ, אולם המלחמה הסתיימה תוך מספר ימים והחפירה נסתמה לפני שהגיעה ליעדה.

הביקור במקום וקבלת הדרכה אפשריים רק לאחר תיאום טלפוני מראש לנייד 052/3638156, דמי הכניסה מופיעים על לוח המודעות אשר ב"מידע למבקר".